
Mediterraan dieet halveert kans op Parkinson
woensdag 22 februari 2012 09:45 Het volgen van een mediterraan dieet, wat rijk is aan groenten, fruit en vis kan het risico op het krijgen van de ziekte van Parkinson bijna met de helft doen afnemen (46%).Dit blijkt uit een nieuw onderzoek. De bevindingen zijn gepubliceerd in het European Journal of Neurology. Uit eerdere studies bleek al dat voeding een belangrijke rol speelde in het voorkomen van deze ongeneeslijke aandoening.
Alleen al in Engeland zijn 120.000 mensen getroffen door deze aandoening. Het is nog niet duidelijk waarom bepaalde voedingsmiddelen een beschermend effect hebben. Wat wel uit het onderzoek blijkt, is dat de ziekte van Parkinson vaker voorkomt wanneer de cellen in het lichaam een schadelijk proces ondergaan, oxidatieve stress genoemd. Meestal ontstaat dit door slechte voeding en worden gezonde cellen aangevallen. Je kunt het vergelijken met een auto, die door roest is aangetast en verrot. Fruit, groenten, vis en peulvruchten bevatten allemaal een hoog niveau aan antioxidanten en kunnen helpen om dit proces te stoppen. In Engeland komen er elk jaar 10.000 nieuwe gevallen van de ziekte van Parkinson bij. Het risico op het krijgen van deze ziekte is voor ouderen het grootst.
Bron: AGF.nl
- Labels
Archief > 2012 > mei
- 21-05-12 08:30 - 21 mei tot en met 27 mei: Week van het Werkfruit
- 17-05-12 14:58 - Jongeren eten meer groenten door foto's
- 15-05-12 09:30 - "Kinderen weten wel hoe ze gezond kunnen eten"
- 14-05-12 11:00 - Nieuws van uw Groenteman
- 10-05-12 10:27 - Vruchtensappen gezond?
- 08-05-12 08:30 - Nederlander maakt rabarberwijn
- 07-05-12 16:38 - Aardbeien en blauwe bessen houden brein scherp
- 07-05-12 10:55 - Nieuws van uw groenteman
- 07-05-12 08:58 - Tijd voor een feestje
- 04-05-12 10:11 - Kruiden en hun medische werking
- 03-05-12 14:56 - Bijna kwart Nederlandse kinderen te dik
- 01-05-12 10:30 - Product van de week: Paprika